امامزاده سید محمد ( عطاالله )

 
 
امامزاده سید محمد ( عطاالله )
 
 
« عطاالله بن عبدالله بن عبداللطیف بن لطف الله بن فضل الله بن محمد بن حمزه بن ابوالهول بن حمزه بن سراهنگ بن زید بن علی بن عبدارحمن الشجری بن القاسم بن الحسن بن زید بن الامام الحسن علیه السلام از علما و دانشمندان به شمار می رفت و نوادگان او قضاوت شهر ری و مراغه را بر عهده داشته اند .
این همان شجره نامه ایی است که علامه نسابه ضامن بن شدقم به آن اشاره داشته است . مولف کتاب الشجرة الطیبة
باحذف نام عبداللطیف از سلسله نسب وی ، او را در کتابش ذکر نموده است .
اکثر اولاد و نوادگان این سید جلیل القدر از سادات بزرگوار و از علماء کرام و از قضات شهرهای قزوین ، سلطانیه و گیلان بوده اند و آنچه از تاریخ این خاندان مشهود است ، آنها در مناطق آذری زبان شهرهای ایران از جمله قزوین ، زنجان ، آذربایجان و اردبیل سکنی داشته اند . با این حال از تاریخ تولد و وفات او در منابع موجود ذکری به میان نیامده است گمان می رود که وی از دانشمندان و سادات قرن ششم هجری قمری باشد . زیرا بطور حتم ، جد اعلای وی زید بن علی بن عبدالرحمن الشجری در طبرستان به همراه فرزند خود یحیی به سال 255 الی 265 قمری از همراهان حسن بن زید داعی بود و در این شهر سکنی داشته اند و اگر بنا به قول علمای انساب هر سه نسل یکصد سال محاسبه شود ، از آنجاییکه پس از زید ، ده نسل از این خاندان باقی می ماند که معادل 330 سال است و تاریخ 585 یا 590 هجری قمری بدست می آید که این همان ماده تاریخ و یا سال تاریخ وفات این امامزاده واجب التعظیم است . »
بقعه شریف ایشان در داخل شهر مراغه و در خیابان امام خمینی ( ره ) واقع شده و از احترام و اعتقاد خاص مردم برخوردار می باشد . به اعتقاد اهالی بقعه شریف مربوط به نوه ششم جناب جعفر طیار و از نوادگان حضرت امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام بنام سید محمد مشهور به عطاالله است . 
 
 
 

 


.
.
.
.
.
.
<
setare tanha1390

13 بهمن1392 10:48

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: عضو سايت
  • تاريخ عضويت: 9.09.1392
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
سلام ای کاش در این جمعیت بودم recourse

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود