مسجد طاق- مراغه

 

 

 

 مسجد طاق- مراغه     

 

1- موقعیت بنا: مراغه، خیابان خواجه نصیر جنوبی، خیابان حاجی میر حبیب آقا ، مسجد طاق.

2- شرح مختصری از بنا و مشخصات فنی بنا : این بنا در جنگ جهانی دوم کاملا" پابرجا بوده و قدمت آن پس از مسجد طاق میدان شجاع الدوله و مساجد شیخ بابا و ملارستم می باشد.

بنا فاقد هر نوع کتیبه و نوشته ای بوده و قدیمی ترین موقوفات این مسجد شامل ظروف مسی و کتب خطی است که مربوط به سده های یازده و دوازده هجری می باشد.

3- مشخصات فنی بنا : مسجد شامل شبستانی در شمال، ایوان در جنوب حد فضای مابین شبستان و ایوان به عنوان چایخانه، وضوخانه، آشپزخانه و حیاط در سمت قبله می باشد.

مصالح به کار رفته در بنا عبارتند از : 1- قلوه سنگ و ملات ساروج در پی ها 2- سنگ تراش در ازاره ها  3 - آجر با ملات گچ در گنبدها.

4- نوع مالکیت بنا : مالکیت بنا در دست اداره اوقاف شهر مراغه می باشد.

5- قدمت بنا : اواخر صفویه

6- نوع بهره برداری و خصوصیات بارز بنا : از مسجد جهت اقامه نماز و مراسم تعزیه توسط اهالی محل استفاده می شود. سه ردیف سه تایی طاق در شبستان و وسعت دهانه ها و فرم متناسب گنبدها که در معروفیت این بنا تحت عنوان مسجد طاق نقش بسزایی داشته از خصوصیات بارز بنا می باشد.

7- تزئینات بکاررفته و نوع آن : طاق ها و قوسها با تزئینات بسیار زیبا. گنبدهای چهار ترک در گوشه ها. طاق خنچه پوش در طرفین شرقی و غربی شبستان. گنبدهای نه گانه. مسجد فاقد گچبری و کاشیکاری است.

منبع : سازمان میراث فرهنگی

 

 











ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود