رحیم رضازاده ملک

 

رحیم رضازاده ملک ، استاد و پژوهشگر در تقویم و تاریخ و فرهنگ معاصر ایران

 

رحیم رضازاده ملک درروز چهارشنبه ۱۷ مهرماه ۱۳۱۹ خورشیدی در شهرستان مراغه‌ به دنیا آمد. او تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران گذراند.

تحصیلات دانشگاهی خود را تا مرحله کارشناسی ارشد امور مالی و حسابداری در دانشکده صنعت نفت و دانشگاه تهران به پایان رساند. سپس به آمریکا رفت و تخصص خود را در مدیریت مالی و اقتصادسنجی تا اخذ دکترا ادامه داد.

دکتر رضازاده ملک پس از بازگشت به ایران به عنوان کارشناس مسائل مالیاتی به کار پرداخت و در "مدرسه عالی بازرگانی" به تدریس در رشته‌های حسابداری و حسابرسی مشغول شد.

بنا به علاقه و استعداد شخصی در پژوهش و تحقیق، آثاری متعدد و متنوع در زمینه تاریخ و فرهنگ و ادب ایران به یادگار گذاشته است. از پژوهش‌های آن زنده یاد در عرصه تاریخ دوران متأخر قاجار و جنبش مشروطه، به ویژه کتاب او با عنوان "حیدرخان عمواوغلی، چکیده انقلاب" معروفیت فراوان دارد. در این کتاب که در سال ۱۳۵۳ منتشر شد، دلبستگی نویسنده به اندیشه‌ها و آرمان چپ آشکار است.

کتاب‌های "سوسمارالدوله"، "انقلاب مشروطه ایران بر اساس اسناد بریتانیا" و "ایران و ایرانیان" از آثار آن زنده یاد در عرصه تاریخ معاصر ایران هستند.

رضازاده ملک به زبان فارسی و میراث ادبی ایران نیز عشق می‌ورزید و در این عرصه نیز چندین اثر پژوهشی منتشر کرده است.

رضازاده ملک به علوم عقلی در دوره‌های گذشته توجه داشت و آثاری در این عرصه پدید آورده است. برای نمونه می‌توان از تحقیقات گسترده او درباره عمرخیام نام برد. او رسالات علمی شاعر و ریاضی‌دان ایرانی را در چند کتاب معرفی کرده است: "دانشنامه خیامی"، "دو رساله فلسفی از عمرخیام، "عمر خیام، قافله‌سالار دانش" و... در همین حوزه باید از پژوهش‌های دکتر رحیم رضازاده ملک درباره نجوم و تقویم و گاهشماری نام برد.

دکتر رضازاده ملک در رشته اقتصاد تحصیل کرده بود، اما شهرت و اعتبار او به خاطر مطالعاتش در زمینه تاریخ معاصر و آثار تحقیقی او در مسائل فرهنگی است.

دکتر رحیم رضازاده ملک تا واپسین روزهای زندگی هم در تخصص علمی خود در امور مالی ادامه داد و هم در دلبستگی فراوان خود به مقولات تاریخی و فرهنگی.

دکتر رحیم رضازاده ملک شامگاه روز سه شنبه ۲۲ تیرماه ۱۳۸۹ خورشیدی به علت ایست قلبی در تهران درگذشت و پیکر آن زنده یاد در قطعه "نام‌آوران" در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.

 

تالیفات

 

    * زیج ملک (استخراج و تطبیق تقویم‌ها) (نشر گلاب) ۱۳۸۰

    * در معرفت تقویم(نشر گلاب)

    * گاهشماری(دانشگاه پیام نور)

    * دانشنامه‌خیامی (مجموعه رسائل علمی و فلسفی و ادبی عمربن ابراهیم خیامی) (صدای معاصر) (علم و هنر) ۱۳۷۷

    * دو رساله فلسفی(نشر گلاب)

    * عمر خیام قافله‌سالار دانش(صدای معاصر)

    * ترانه‌های خیام

    * گوهر اندیشه

    * جوهر فلسفه(نشر ویدا)

    * تاریخ روابط ایران و ممالک متحده آمریکا (انتشارات طهوری) ۱۳۵۰

    * انقلاب مشروطه ایران بر اساس اسناد بریتانیا(کتاب آبی)(انتشارات معین و مازیار)

    * حیدرخان عمواوغلی چکیده انقلاب (انتشارات دنیا) ۱۳۵۲

    * ایران و ایرانیان(نشر گلبانگ)

    * سوسمار الدوله(انتشارات دنیا) ۱۳۵۴

    * املای فارسی

    * گویش آذری (متن و ترجمه و واژه‌نامه رساله روحی انار جانی) (انجمن فرهنگی ایران باستان) ۱۳۵۲

    * بلور کلام فردوسی (فکر روز و کلبه)

    * هوای تازه (نشر گلاب)

    * تبین و تدوین قواعد املای فارسی (نشر گلاب)

 

تصحیح‌ها

 

    * توضیح و تحلیل زین‌آلاخبار

    * مزدکنامه

    * «تنکلوشا» (از مولفی ناشناخته) به انضمام مدخل منظوم (از عبدالجبار خجندی سروده سال ۶۱۶ ه‍.ق)، (مرکز نشر میراث مکتوب) ۱۳۸۴

 

 

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود