مسجد ریحان- مراغه

 

مسجد ریحان- مراغه      

 

1- موقعیت بنا: مسجد ریحان در بخش مرکزی شهر مراغه در داخل بافت تاریخی و فرهنگی شهر مراغه در جوار خیابان اوحدی، کوچه مسجد ریحان، ضلع شمالی مسجد ریحان قرار گرفته است.

2- شرح مختصری از بنا و مشخصات فنی بنا : از تاریخ دقیق بنای این مسجد اطلاع درستی در دست نیست اما سازه و اسکلت بنا، سرستونها و سقف چوبی و نوع معماری شکل گرفته در بنا حاکی از تشابه این بنا با ابنیه مذهبی دوره صفویه می باشد.

3- مشخصات فنی بنا : پلان این مسجد مستطیل شکل است که عرض آن دو برابر طول می باشد و دارای سه ستون چوبی مقرنس کاری شده با پای ستونهای سنگی و سقف نقاشی شده می باشد. کشیدگی مسجد در جهت شرقی غربی می باشد. نوررسانی این مسجد از طریق چهار پنجره بزرگ جناغی شکل در جبهه جنوبی نور لازم را تامین می کنند و چند پنجره کوچک دورتا دور بنا و پنجره کوچکی نیز در بالای محراب که مختص معماری مساجد این منطقه می باشد تامین می شود. پای ستونهای این مسجد از سنگهای محلی تراشیده شده با طرحهای متفاوت می باشد. بنا به گفته اهالی، پردوهای نقاشی شده ودارای طرحهای زیبا بوده که در 20 سال گذشته توسط هیئت امناء با اندود گچی پوشانده شده است. دیوارها با مصالح خشتی شکل گرفته است و نمای بیرونی آن با آجر نما تزئین شده بوده که در حال حاضر بوسیله اندود از سیمان پوشیده شده است. در کنار مسجد آشپزخانه و شربت خانه ای جهت پذیرایی از مهمانان به آن الحاق شده است. ستونهای چوبی و زیبای این مسجد که با مقرنس های کوچک چوبی در کنار هم قرار گرفته نشان از هنر خاص این منطقه دارد.

4- قدمت بنا : صفویه

5- نوع بهره برداری وخصوصیات بارز بنا : بنا همچنان کاربری مسجد را دارا می باشد. این مسجد در حال حاضر از مساجد محله ای و قدیمی مراغه بوده و در مناسبتها و عزاداریها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

6- تزئینات بکاررفته و نوع آن : متاسفانه پردوهای چوبی نقاشی شده سقف اولیه در زیر لایه ای از رابیتس و اندود گچ پنهان شده است. ستونها و سرستونها نیز با رنگ روغن رنگ آمیزی شده است.

7- اقدامات انجام گرفته در دوره های گذشته بر روی بنا : در بیست سال گذشته سقف داخلی بنا را با رابیس کوبی و اجرای اندود گچی پوشش داده اند. قاب بندی آجری این مسجد نیز تخریب و نمای اصلی این مسجد سیمانکاری شده است پوشش پشت بام با سازه شیروانی اجرا شده است.

منبع : سازمان میراث فرهنگی

<
یوسف مهدیه

18 شهریور1396 13:23

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
با عرض سلام وتشکراز زحمات بسیار
چه خوب بود عکسی هم از مکانهای مورد اشاره باشد.

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود