ميرزا محمود آقايي(فانی)


ميرزا محمود آقايي(فانی)



ميرزا محمود آقايي فرزند ميرزا محمد متخلص به فاني يكي از چهره هاي سرشناس و در عين حال گمنام مراغه مي باشد. وي در سال 1253 چشم به دنيا گشود. متاسفانه در حاليكه بيش از سه سال نداشت در يك حادثه پدر و مادر خود را از دست داده و زير نظر دايه بزرگ مي شود. در دوران كودكي تحصيلات مرسوم زمان را از اساتيد وقت در زادگاهش كسب نمود. وي در ضمن تلاش جهت تامين معاش از محضر اساتيد جهت كسب علم ودانش استفاده مي نمايد.
ميزان تحصيلات وي مشخص نيست ولي از بررسي آثار خطي كه در دو دفتر شعري از خود به يادگار گذاشته است معلوم مي گردد وي فردي شاعر مسلك و عالمي روشن ضمير بوده است. وي همچنين در علم هيئت و نجوم و فقه و اصول فردي مطلع و صاحب نظر بوده است.
ميرزا محمود در شعر فاني تخلص مي نموده است و هميشه به ائمه اطهار عشق مي ورزيده است. فاني در اواخر عمر بينايي خود را از دست مي دهد و در اشعارش به اين موضوع اشاراتي داشته است. فاني در اغلب اشعار خود با طبعي روان به نصيحت جوانان پرداخته و از مردم آزاري, آنان را بر حذر داشته و هشداري داده است كه از پس امروز فردايي هم هست. در نهايت فاني به سال 1329 در شهر مراغه دار فاني را وداع گفته و به سراي باقي شتافت

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود