دوشاب (شیره انگور)


دوشاب (شیره انگور)

 

 

باغداران مراغه اي هر ساله در آغاز فصل پاييز پس از برداشت انگور بخشي از ای محصول را به صورت شيره انگور که دوشاب نیز گفته می شود تهيه مي كنند. دوشاب كه از انگورهاي اين منطقه تهيه مي شود به دليل نوع خاك و آب و هواي مناسب, بسيار مرغوب و انحصاري است و کمتر می توان نظير آن را با اين طعم در جاي ديگري به دست آورد.

مراحل تهیه دوشاب: انگور ها را پس از اینکه چیده شد در مکان های خاصی که در زبان آذری به آن (کرزkaraz ) گفته میشود له کرده و آب انگور را گرفته و درظرف مخصوصی که از جنس سفال است ودر زبان آذری به آن (تاغار) گفته میشود ریخته و سپس جهت خنثی کردن اسیدیته انگور و تصفیه آب انگور نوعی خاک آهکی به نام)دوشاب توپراقی) به آب انگور اضافه کرده و خوب بهم می زنند تا کف کند .

تقریبابه مدت 12 ساعت آب انگور به همان حال باقی میماند و سپس کف آنرا گرفته و آب انگور صاف شده را درظرف دیگری ریخته و گل ته تاغار را جوشانده و از صافی رد کرده تا آب انگور صافی بدست آیدسپس آب انگور را از صافی گذرانده و روی اجاق های بزرگی که به نام " شیره اجاقی " معروف است در تشت های بزرگ مسی میپزند و آنقدر آب انگور میجوشد تا اینکه به حالت شهد در بیاید . سپس از روی آتش برداشته و پس از سرد شدن در ظرفها ریخته و در بیرون از یخچال نگهداری میکنیم.

از انواع دوشاب میتوان :

1-دوشاب کدو 2- دوشاب شیر 3-دوشاب بادمجان 4- دوشاب به 5- دوشاب سیب و 6 - دوشاب شیر و دوشاب خرما را نام برد .

 

 

 




ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود