باسلوق و سجوق مراغه


 

 

باسلوق و سجوق مراغه

 

 

باسلوق وسجوق، سوغاتی و شیرینی سنتی مراغه، تهیه شده از عصاره انگور و ارمغانی طبیعی از دل تاکستان های سرسبز این شهرستان است.

باسلوق وسجوق، ازسوغاتی های مورد وثوق و علاقه گردشگران و میهمانان این شهرستان بوده که ازشیره انگوریا به اصطلاح محلی "دوشاب" ، نشاسته، مغز بادام یا گردو و ادویه جات مختلف تهیه می شود.

این شیرینی های دلپذیر را معمولا در اواخر پاییز و اوایل زمستان تهیه می کنند که مراحل تهیه آن به صورت سنتی طولانی بوده و بیش از یک ماه طول می کشد و در شیوه صنعتی تهیه آن دو هفته طول می کشد.

باسلوق وسجوق، در سالیان گذشته و حال، شیرینی سنتی این منطقه بر سرسفره های عید نوروز بوده و معمولا آنرا اواسط آذرماه تهیه می کنند تا برای عید آماده مصرف شود.

برای تهیه دوشاب به عنوان ماده اصلی شیرینی باسلوق، ابتدا آب انگور را که معمولا از نوع انگور سیاه یا دسته چین است آنقدر تبخیر می کنند تا حدود یک سوم آن تبخیر شود بطوریکه شیره انگور نه زیاد سفت و نه زیاد شل باشد.

مغز بادام یا گردو را به فاصله های یک سانتی متری از نخ های مخصوصی می گذرانند و پس از آماده شدن مخلوط شیره انگور و نشاسته، نخ های حاوی مغز بادام یا گردو را که در اندازه های حدود یک متری آماده شده، داخل ظرف مخلوط می کنند.

در برخی مواقع باسلوق را بجای اینکه بر روی نخ درست کنند، مخلوط حاصل را گرد کرده و داخل آن مغز گردو می گذارند و آنرا داخل ظرف های سفالی می چینند تا شکرک بیاورد که این نوع شیرینی را سجوق می نامند.

نخ ها را پس از چند دقیقه از مخلوط بیرون آورده و آویزان می کنند و پس از حدود 30 دقیقه نخ های حاوی این مواد را پایین آورده و روی آن مخلوط نشاسته و شیره انگور می ریزند و مجددا از سقف آویزان می کنند.

پس از گذشت حدود یک ماه، باسلوق ها را پایین آورده و در اندازه های معین بریده و داخل جعبه های چوبی می چینند و آنرا در محل نرم و مرطوبی قرار می دهند تا شکرک آورده و آماده برای استفاده شود.

در فاصله زمان تهیه تا عرضه باسلوق به بازار معمولا جعبه ها را جابجا می کنند تا بهتر شکرک آورد و گاهی مقداری آب روی جعبه ها می پاشند تا به شکرک آوردن آن کمک کند.

تولید کنندگان باسلوق برای جلب ذائقه های مختلف و تهیه محصول خوشمزه و خوش طعم مقداری ادویه از جمله هل یا زنجبیل به مخلوط شیره انگور و نشاسته اضافه می کنند.

تهیه باسلوق از شیره انگور به علت وجود تاکستان های زیاد و محصول مرغوب انگور در این منطقه قدمتی بیش از 100 سال دارد.

در دوران گذشته محله ای بنام سجوقچی ها در این شهرستان وجود داشت که کار عمده ساکنان آن تهیه باسلوق و سجوق بوده و خانواده های زیادی به این کار مشغول بودند.

در صورت حمایت مسوولان، ایجاد کارگاه های مختلف و رونق تهیه باسلوق و سجوق در این شهرستان به علت استقبال گردشگران و میهمانان و نیز طبیعی و سالم بودن این نوع شیرینی، موجب اشتغالزایی در منطقه می شود.

 

توجه: دوستان تهيه باسلوق و سجوق مهارتهاي خاص لازم دارد واز موقع درست كردن تا موقع بعمل آمدن حدود دوماه وقت لازم است وتهيه آن در خانه تقريبا غير ممكن مي باشد. معمولا در خانه ها نوعی باسلوق درست می کنند که کاملا با باسلوق مراغه متفاوت است

 

 





ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود