چهارشنه سوری در شهرستان مراغه

 
چهارشنه سوری در شهرستان مراغه


چهارشنبه سوری یکی از بهترین آداب و رسوماتی است که در سرتاسر ایران به زیبای اجرا می شود ولی در مناطق کوهستانی از ارزش و اهمیت والای برخوردار است و به نوعی از بتن زندگی و اعتقادات مردم این منطقه نشات گرفته شده است و رفته رفته تبدیل به نوعی مراسم شده است و ردپاهای از قرون گذشته را امروزه در خود تا حدودی نگه داشته است. در همه‌ی نقاط آذربایجان شرقی اسفندماه را"بایرام آیی"می نامند. چهارشنبه‌های اسفندماه هر کدام نامی دارند و هر یک منتسب به یکی از عناصر اربعه می­باشد، که همان عناصری که در دین زرتشتی نیز از آنها نام برده شده ایت(آب، باد، خاک، هوا).

با دقت نظر در تاريخ ملاحظه می‌كنيم كه نياكان ما دريافته بودند كه چهار عنصر دخيل در زندگی انسان (آب- آتش- باد- خاک) درواقع حيات بخش زندگی آنهاست و اين چهار عنصر بعنوان سنبل حيات انسان و فلسفه وجودی زندگی انسان است. در واقع بايد گفت در زندگی ما ایرانی‌ها چهار عنصر هميشه بعنوان سمبل ماندگاری قابل ستايش بوده و هميشه از طرف ایرانی­ها  مورد تقدس قرار گرفته است به نوعی كه حتی در آذربايجان آتش دارای جايگاه ويژه‌ای بوده است. آتش بعنوان حرارت بخش زندگی و خاك و طبيعت در جهت بيداری و با آمدن زمستان و فصل سرما به نوعی زندگی انسان با يك ركود مواجه می­شد و انسان با مرگ طبيعت از هرگونه نعمت خدادادی محروم مي­شد و در زير آماج تازيانه زمستان در شرايط سخت آب و هوايی كه از چهار عنصر طبيعت يعنی (آب، آتش، باد، خاک) محروم مي‌شدند پيش از پيش به ارزش و قدر و منزلت اين چهار عنصر پی می­بردند و با آمدن بهار اولين روز اين فصل را به همين جهت در سطحی گسترده جشن مي­گرفتند.ما پيش از اينكه به مراسم اصلی چهارشنبه سوری و ويژگی‌های آن اشاره كنيم ضروری است كه در مورد سمبل و نماد اين چهار عنصر موجود در طبيعت توضيحی ارائه دهيم:

 نیاکان ما در مواجهه با شدیدترین شرایط سخت زندگی دریافته بودند که (آب، آتش، باد، خاک) دارای ‌اهميت خاصی در زندگی­شان است. و بنا به همين جهت بانزديك شدن فصل بهار چهار هفته آخر فصل زمستان را به نام يكی از اين چهار عنصرنامگذاری می­کردند.اولین هفته را بنام(یئل چارشنبه سی) نامگذاری كرده‌اند چون در اين هفته باد با آمدن خودبه زمين و طبيعت زندگی نويد بيداری مي­دهد (يئل) در يك مدت كوتاه تمامی زمين را پشتسر مي­گذارد و زمين را به بيداری فرا مي­خواند بنا به اعتقاد نياكان‌مان (يئل) خود يکیاز خدايان قدرتمند مي­باشد. دومین چهارشنبه سال نيز تحت عنوان (توپراق چارشنبه سی) نامگذاری شده است كه با جذب گرما و حرارت بيدار مي­شود،( یئر نفس گلدیب) سومین هفته را نياكان ما تحت عنوان (اود چارشنبه سي) نام نهاده‌اند كه مظهر حرارت و نور و روشنايی است. و آتش و نور وحرارت است كه به طبيعت روح تازه می‌بخشد و به زمين حرارت مي­دهد نياكان ما بر اينباور بودند كه هر قدر آتش و خورشيد را مقدس بحساب آورند همان اندازه طبيعت زودتربيدار مي­شود و به انسانها سعادت به ارمغان مي­آورد. بودن آتشگاه‌های متعدد درسرزمين آذربايجان خود شاهدی بر اين ادعای ماست كه آتش و خورشيد دارای چه اهميتی درميان ما بوده‌اند. آب مظهر و نماد حيات و تجديد زندگی است آخرین هفته را بنام (سوچارشنبه سي) نامگذاری كرده اند که بعدها به نظر می رسد لفظ چهارشنبه سوری از آن گرفته شده است.  بنا به اهميت وجود آب(سو) در زندگی انسان كه بعنوانمايه حيات انسان است و برفها و يخ­های زمين آرام آرام ذوب مي­شوند اين موضوع براینياكان ما از اهميت و ارزش بسياری برخوردار بود. البته در منطقه‌ی سراجو ‌چهارشنبه‌ها اسفند ماه عبارت‌اند از: یالانچی چرشنبه(چهارشنبه دروغین)، آلا چرشنبه(چهارشنبه خاکستری)، کوله چرشنبه(چهارشنبه کوتاه)، آخیر چرشنبه.
 
 در آخرين چارشنبه سال (سو) با قدرت و نيرو و كمك (توپراق) (اود) (يئل) جان مي­گيرد. نياكان ما بيداری زمين را با مراسم‌های گوناگون با نغمهسرايی و آيين‌های متعدد جشن مي­گرفتند و پايان يافتن روزهای سخت زمستانی را بههمديگر تبريك مي­گفتند.
 
دنيای روشنايی‌ها را به مردم به ارمغان می آورند و مردم نيز باديدن اين وضعيت به جشن و پايكوبی در طبيعت مي‌پردازند و مراسم‌ها و آداب و رسوم پرشكوهی را به اجرا ميگذارند.تا چند سال پیش در بیشتر روستاهای مراغه در هر یک از چهارشنبه‌های ذکر شده مراسم گرفته می­شد و در هر یک از آنها غروب روز سه شنبه آتش افروزی می شد. امروزه فقط در چهارشنبه‌ی آخر سال رسم آتش افروزی برپا می­شود.
 
چهارشنبه کوله عروس‌ها، دخترها، و خانم‌ها موهایشان را کوتاه می­کردند و موی و دم  حیوانات رانیز کوتاه می­کردند. همچنین موقع غروب شب چهار شنبه مردم درپشت بام‌ها آتش روشن می­کردند لباس نو می­پوشیدند و از روی آتش می­پریدند و با خواندن: "دیش آغریم،آغیرلیغم، آجیلیغیم، هامیسی توکولسون بو اودا یانسین" و کسانی هم که عزادار بودند همسایه ها بر بام آنها آتش روشن می­کردند بعد اطراف باجا (هواکش‌های قدیمی خانه‌ها که بالای تنورها بود) بیشتر با وسیله‌ی فلزی بنام "ارسین"خط می­کشیدند(بیشتر نقش انسان) دور خانه‌ها به تعداد افراد خانه سنگ می­گذاشتند و اگر زیر سنگ هر شخصی سبزه رشد می­کرد معتقد بودند سال خوبی خواهد داشت وگندم را بو داده روی حیوانات می­پاشیدند و از فضولات حیوانات(یابا )درست می­کردند غذای شب چهارشنبه اکثراً کله جوش و بعضی از خانواده‌ها هم کوفته، دلمه، شیربرنج و ... درست می­کردند.                                                    
 بعد از شام گردو، بادام، کشمش، سنجد، خرماوگندم بوداده(قویقا) و میوه، آیینه سبزه روی کرسی می­گذاشتند و همچنین رسم است نمک، آیینه، کبریت، جارو و کوزه هرچهارشنبه سوری خریده شود برای دخترهای ازدواج کرده و نامزدها عیدی می­بردند. و از پشت بام‌ها شال آویزان می­کردند و افراد آن خانه میوه، شیرینی، پول درون شال می­گذاشتند. و شب می­رفتند و بر در خانه دیگری نیت می‌کردند و فالگوش می ایستادند و بردست و پاهایشان حنا می­گذاشتند و صبح روز چهارشنبه قبل از طلوع خورشید لباس نو می پوشیدند و آیینه، قیچی و کوزه بر می داشتند و می رفتند به کنار آب و می­افتادند داخل آب کوزه را پر می­کردند، زنان قیچی را چند بار داخل آب باز و بسته می­کنند و نیت می­کنند که با این کار نکبت و بد بختی را قیچی کرده‌اند. بعد آیینه را به طرف آب می­گرفتند و روی آب می­پریدند و می­خواندند (آتیل توتول چرشنبه-بیزینن یاشیل چرشنبه-آیینه کمیین بختیم آچل چرشنبه) و بعد برمی­گشتند آب کوزه را در داخل چیزی به نام نهره می­ریختند و با ماست مخلوط می­کردند تا دوغ شود و از آن می­نوشیدند. در این بین نیز باید از بازی محلی سر شاخ کردن دو گاو نر نیز نباید غافل شد که ریشه های تاریخی فوق العاده ای بر خوردار است که انشا... در مقاله بعدی تحت عنوان بازتاب های از دین مهرپرستی در فولکولور مردم مراغه پرداخته می شود.
 
سعید ستارنژاد کارشناس باستان شناسی از دانشگاه سراسری محقق اردبیلی
 
saeidsattarnejad@yahoo.com
 
09148289512


 

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود