کبوترخانه مراغه

.
.
 کبوترخانه مراغه 
   
1- موقعیت بنا : بنا در بخش مرکزی شهرستان مراغه در 6 کیلومتری شمال این شهرستان بالاتر از سد علویان در ضلع جنوبی روستای اسفستانج واقع شده و به فاصله 25 متری از خانه های مسکونی روستا قرار دارد.
2- شرح مختصری در مورد بنا : بر اساس روایات مختلف این اثر تقریبا" در اواخر دوره قاجاریه به دستور خان (ارباب) روستا احداث شده است و گویا کار دو معمار اصفهانی است. در ده سال گذشته یعنی اوائل دهه70 بخشی از بنا و راه پله دسترسی فرو میریزد. و در سال 1376 نیز بخش دیگری از بنا از بین میرود .
در حال حاضر 5 ضلع از 16 ضلع جداره بیرونی آن کاملا"از بین رفته است.
3- مشخصات فنی بنا : این اثر تاریخی با سازه چوبی کلاف شده در دور تا دور بنا و طبقات آن با ملات و خشت خام و از اره سنگ لاشه ساخته شده و نمای بیرونی آن 16 ضلعی با قاب بندی نیم دایره تزئین یافته و در داخل نیز هشت ضلعی بوده و با ارتفاع باقیمانده 8 الی 9 متری دو طبقه شکل گرفته است که قطر آن 11/5 متر و قاب بندی های آن به عرض 2 متر می باشد.
4- نوع مالکیت بنا : مالکیت بنا شخصی می باشد.
5- قدمت بنا : قاجاریه
6- نوع بهره برداری و خصوصیات بارز بنا : این اثر بعنوان کبوترخانه و جهت انبار و دسترسی به فضولات کبوتران برای استفاده در کشاورزی مورد بهره برداری قرار می گرفته است که در حال حاضر متروک و مخروب گشته است.
از خصوصیات بارز آن طرز کلاف بندی بسیار محکم و زیبا است.
7- تزئینات بکاررفته و نوع آن : قاب بندی خشتی دور تا دور اثر بسیار زیبا و دیدنی است.
دریچه هایی در طبقات برای ورود و خروج کبوتران تعبیه شده و دانه بندیهای شطرنجی نیز در دور تا دور اتاقکها کار شده که در نوع خود جالب توجه است.
منبع:سازمان میراث فرهنگی
 
 




 

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود