روستاي آرقون

.
.
روستای آرقون

آرقون یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی شرقی بخش سراجو شهرستان مراغه واقع شده‌است. و براساس سرشماری مرکز آمارایران درسال 1390، جمعیت آن 137 نفر ودارای 32خانوار بوده‌است.
باتوجه به تحقیقاتی که انجام شده  واژه ارگون درلغات ترکی وجود ندارد، واژه ای درزبان مغول وجود دارد با تلفظ آرغون که اسم شخص است همچنین درزبان عربی واژه ایست که آرقون تلفظ میشه به معنی (حنا). ارگون هم که تقریبا همه میدونن نام نوعی گازکمیاب و جزو لغات اروپایی محسوب میشه به نظر نگارنده نام این روستا ارغون است زیرا درتاریخ امده آرغون شاه منطقه هشترود را مرکزحکومت قرارداد و این روستاهم بدلیل همجواری باهشترود می تونه نام خود را ازاین شاه گرفته باشد.
 
سوالی که برام پیش اومده ایا این اسم می تونه به معنی (ماه و خورشید) باشه یا نه یا اینکه (مانند ماه)؟
 
البته این گمان، زمانی میتونه به حقیقت نزدیکتربشه که به جای آر -.آی. تلفظ بشه و واژه (گون ) به معنی (شبیه ومانند و مثل) باشد که با درنظر گرفتن وکنارهم قراردادن تمام شواهد و قراین اینگونه نیست.البته بهتره بدونید این روستا تاقبل از صفویان کاربرد ییلاقی داشته وعشایرکوچ نشین غارهای متعددی داشتن که احشام خود را داخل ان نگهداری میکردند.
 
واژه آرقون یا آرگون یاآرغون درترکی اذری همیشه با کلمه یورغون یایورگون به معنی خسته همراه است من فکرمیکنم معنی این واژه به محل استراحت هم اطلاق بشود  البته این روستا درزمانی تشکیل شده که زبان وفرهنگ ترکی استیلای کامل بر منطقه داشته واین یک واژه ترکی است
 
آر._ درلغات ترکی به معنی پاک وتمیز و مطهر است .
قون - پسوندی است که بعد ازاسم می اید وبه ان فعلیت میبخشد .
مانند. وورقون .(شکارشده). یورقون.(خسته شده). پوزقون.(پریشان شده) آرقون.(مطهرشده).و...
کلمه ارقون با کلمات  آرینماق-(پاک کردن خود). آرینمیش-(پاک شده) آریدماق-(در حال پاک کردن). آرید.(پاک کن) (دستوری). آریدان.(پاک کننده).و...   هم ریشه است
 
این روستا جزو روستاهایی است که سر چشمه رود محسوب میشن.
 
آرقون باقرارگرفتن درمیان سه دره تقریبا شبیه شبه جزیره است رودی که ازدره های این روستاسرچشمه میگیرد (آرقون چای) پس ازابیاری باغات سه روستای ارقون -شاهوردی کندی و پالچقلو به رودی به نام چیلان چای در روستای بیلیگ اوا (بلوک اباد) می پیوندد ودرنهایت به دریاچه ارومیه (مارگیانا) می ریزد .
آرقون روستای کوچکی است که ازتجمع خانواده های مختلف که از روستاهای مختلف به اینجا کوچ کرده اند تشکیل شده است.
پرجمعیت ترین انها خانواده همتی(هوممت توره مه سی) . میباشد که بومی ترین اهالی هستند .وبقیه خانواده از جمله (ابراهیمی از. پالچقلو )(فولادی از. میانه)( دهقان از.جیران )(صدیقی از .تاستاغار)(مقتدر از.شاهوردی کندی)و...به اینجا امده اند.این روستا مستعد ریزش دراثر کوچکترین لرزش زمین به خاطر وجود غارهای متعدد در زیر خانه هایش است بنابراین مردم روستاباید به فکر جلوگیری ازین فاجعه باشند من از مسئولین شهری مراغه میخواهم علاج فاجعه قبل ازوقوع بکنند.اهالی معتقدند که ازغارهای موجود به عنوان کارگاههای گوناگون ازجمله سفالگری استفاده می شده پراکندگی این غارها به خود روستا ختم نمیشود ودرضلع شمالی مشرف به روستا غارهایی بوده که هم اکنون نیز میتوان اثاری ازآنها را دید این محدوده که به (کوهول لر اوستو) معروف است بخشی ازآن تبدیل به باغ شده است.
 
بافت روستا ازسال۱۳۸۰خورشیدی بزرگتراز بافت قدیمی خودشده وبه محلی که قبلا برج خان گفته میشد درحال گسترش است. درمورد برج خان گفته میشود که برج بلندی بوده که در زمان نادرشاه به دستور خان منطقه ساخته شده وبرای اولین بار در کل منطقه ازلوله کشی فاضلاب درین برج استفاده شده.
 لوله های بکار رفته درسیستم فاضلاب این بنا احتمالا ازسفالهایی که در همین روستا تولید میشده استفاده شده است.اینک هیچ اثری از برج خان وجود ندارد.
درزمان جنگ تحمیلی .ارقون نیز جزئی ازپیکر اسلام بود وبرای نبرد با دشمن متجاوز بدسیرت. خود رامکلف به مبارزه یافت و نتیجه این مبارزه تقدیم دو شهید گرانقدر به نامهای عزیز اسمعیل زاده وجانعلی(آجان)دهقان به پیشگاه خدای تعالی بود  که شهید دهقان درگلزار شهدای مراغه وشهید اسمعیل زاده در ارامگاه روستا ارمیده اند.
همزمان باسالهای جنگ مردم دست ازسازندگی برنمیداشتند وحاصل این سازندگی درسال ۶۲باهمت جهادسازندگی وتلاش اهالی.، مدرسه ای برازنده .درمکانی مناسب بناگردید که اکنون ۳۰سال ازساخت ان میگذرد ونیاز به تعمیر دارد ناکفته نماند زمین این مدرسه باحیاطش را مرحوم محمود قاسمی اهداکرده همچنین درین سال توسط مهندسین جهاد سازندگی لوله کشی اب شرب به این روستا اهداشد که باتوجه نوع مهندسی آن منحصر به فرد و رکورددار است.اب این سیستم ازچشمه ای در شرق روستا تامین میشد که اکنون کاملا خشک شده است .
آرقون در ابتدا دارای مسجدی کوچک بود که اخیرا بازسازی ومستحکم سازی شده با این وجود هنوز هم بسیارکوچک است وجوابگوی خیل جمعیتی که در دهه محرم به این جا میایند نیست ونیازمند مسجدی بزرگ است. از خیرین مسجد ساز تقاضادارم درساخت یا توسعه مسجد روستای آرقون مارا یاری نمایند اینجانب جلیل همتی اماده همکاری همه جانبه باخیرین محترم هستم 09355074054شماره بنده است.
این مطلب توسط  جناب آقای جلیل همتی به سایت ارسال گردیده و بنده به نوبه خودم از زحمات ایشان تقدیر و قدر دانی می نمایم.
 
 





.
.



 
 
صفحه قبل صفحه بعد

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود