حسينيه حاج غفار

 

 

حسینیه حاج غفار

  

قدیمی ترین حسینیه مراغه كه به طورمعمول جلسات قرائت وتفسیر قران كریم .آموزش قران وهمچنین عزاداری سیدالشهدا (ع )در آن برگزار می شود . حسینیه حاج غفار است كه پیش از 200سال قدمت دارد .


این مكان مقدس كه متشكل ازیك حسینیه شش گوش وشش اتاق چنبی شامل قسمت زنان دردوطبقه .چایخانه .كفش كن و اشپزخانه است بایك ایوان وچهارستون به شیوه معماری كربلای معلا ساخته شده است .مؤسس این حسینیه مرحوم حاج غفار بوده كه 200سال پیش در مقابل حسینیه قدیمی خود اقدام به احدات حسینیه جدیدی كرده است .حسینیه قدیمی ویك حمام كه به حال مخروبه درآمده اند دراطراف حسینیه جدید دیده می شود كه متو لیان هیئت می گویندقصد مرمت واحیای این دو مكان را دارند .

 
درداخل حسینیه كه مفروش است نصاویر متعددی از صحنه های قیام به صورت نقاشی دیده می شود وشعارهای مختلفی در وصف امام حسین (ع) بر پارچه های رنگارنگ نوشته وبردیوارحسینیه نصب شده است .آنچه كه در این حسینیه به خوبی مشهود است تصاویر نقاشی شده ودست نوشته های مختلفی است كه ازسوی مردم به حسینیه اهداشده كه دریكی ازاین آثاركه با استفاده ازقطمات چوبی درسال 1342 نوشته شده دو تصویرازچضرت امام خمینی ره وآیت الله العظمی بروجردی دیده می شود .خادمین چسینیه می گویند:این اثر ازسال 42 ناكنون به همین صورت درحسینیه نگهداری شده است .
تمام هزینه ساخت حسینیه حاج غفار كه سه صحن دارد از سوی مرحوم حاج غفارتامین شده واز200سال پیش تا كنون در ظهرعاشورا یك وعده غذا 20تا30هزارنفر دراین مكان اماده و توزیع می شود.همچنین در این مكان تصویر نقاشی شده ای ازسرمبارك امام حسین(ع)نگهداری می شود كه این تصویر فقط در بعدازعاشوراسه نوبت جمعابه مدت سه دقیقه در معرض دید عزاداران قرار می گیرد.متولی هیئت می گوید: این تصویر ازیك اثر كه درموزه "لور" فرانسه نگهداری می شود كپی شده است.
وی گفت:این تصویر زمانی كه سر مبارك امام حسین (ع) را بعدازواقعه عاشورا برنیزه به سوی شام حمل می كردند توسط یك نقاش كه درآن مكان حاضر بوده كشیده شده است.

 
این تصویر به قدری جاذبه دارد كه یك بار دیدن آن انسان را از خود بی خود می كند ودر عصر عاشورا ازدحام جمعیت برای دیدن این تصویربه حدی می رسد كه ماموران مجبور می شوند از بعد از ظهر راههای ورودی به این مكان را ببندند. قران دوستان وقرآن پژوهان مراغه وهیئت های عزادار ارادت خاصی به این حسینیه دارند ومعتقدند كه هر كس به این حسینیه منوسل شده ونذر كند بدون شك ظرف یك سال حاجتش برآورده می شود.

 
در این حسینیه یك اجاق برای پخت غذا وجود دارد كه معروف به اجاق ابوالفضل(ع)است وبیماران ونیازمندان در روزهای هفتم تا دهم محرم بابست نشستن دراین مكان شفای خودرا طلب می كنند كه بسیاری ازآنان تاكنون شفا یافته اند. یكی از خادمان حسینیه حاج غفار می گوید:این اولین حسینیه وهیئت درمراغه بوده وهیئت های عزادار بعدی بتدریج بعد ازآن شكل گرفته اند.

 
این حسینیه از200 سال پیش تاكنون از سوی متولیان آن فعالیت خودرا ادامه داده است. این مكان تاكنون توسط نوادگان مرحوم حاج غفار اداره شده است.این مكان دقیقا" از روی كربلا نسخه برداری شده ودرآن زمان مرحوم حاجی غفار به همراه گروهی به كربلا می روندوبا الگوبرداری از كربلا و برنامه های عزاداری در آنمكان مقدس اقدام به ساخت حسینیه و برنامه عزاداری در مراغه كرده و اگر چه ما آذری زبان هستیم ولی تمامی برنامه های عزاداری ونوحه ودعا در این مكان به زبان عربی انجام می شود.این مکان در طول روزهای پنجشنببه وجمعه برای انجام مراسم قرائت وتفسیر قران مورد استفاده قرار میگیرد اما از ابتدای محرم تا پایان صفر همه روزه پذیرای عزاداران حسینی است.

 
در روز اول محرم این مکان توسط زنان غبارروبی می شود و روز دوم محرم هیئت عزادار این حسینیه به صورت دستجات عزادار به بازار می روند و عزاداری می کند.
برنامه عزاداری ازروز سوم محرم آغاز می شود.در روز هشتم مراسم عباس گویان در این مکان اجرا می شود ودر روز تاسوعا دستجات عزادار بااجرای مراسم زنجیرزنی وگفتن لبیک لبیک یا حسین درخیابان های شهر عزاداری می کنند. درروز عاشورا بعداز نماز صبح وزیارت عاشورا هیئت احرام پوشان به میدان مرکزی شهر که قبلا بخشی از یک مسجد بود می روندوباطلوع آفتاب به محل هیئت برمی گرددوآنگاه به صورت دسته های زنجیر زنی برای مراسم عاشورا باگفتن الله الله حسین وینا(خدایا خدایا حسین چه شد)به مصلای شهر می رود.مردم ازسراسر کشور در ایام محرم برای ادای نذر ونذورات خود به این مکان می آیندوخیلی ازآنان حاجت خود راگرفته اند.چون مردم با نیت خالصانه به این مکان می آیند و خداوند هیچ یک ازآنان را نامید نمی کند.

 
درطول دهه نخست محرم جمع زیادی از مردم بااسکان درصحن های سه گانه حسینیه شبها را درآنجا می گذرانندوبرای پخش غذاهای نذری خود درانتطارمی مانند.دراین مکان که علاوه براجاق ابوالفضل بیش از20 اجاق دیگربرپاشده درایام محرم روزانه دهها نوع غذاوآش پخته می شود وبین مردم و هیئت های عزادار توزیع می شود.
مراغه دومین شهرستان بزرگ آذربایجانشرقی پس ازتبریز است که مراسم عزاداری ماه محرم به گونه ای متفاوت باسایر شهرهای کشور باشکوه ونظم خاص وبرنامه های منحصربه فرد درآن به اجرادرمی آید.

 
مراسم شاه حسین وای حسین .علم بندی .عباس گویان.واحرام پوشان ازجمله برنامه های عزاداری ماه محرم در مراغه است وعلاوه برآن مراسم طشت گذاری وشبیه خوانی سینه زنی وزنجیرزنی در این حسینیه برگزار می شود.

 

 

 
<
مهراب

30 خرداد1391 15:04

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
سلام اقای فارابی چند انتقاد از حسینه حاجی غفار 1 اعضای حسنیه شهرت بازند علت قدمت وتاریخ تاسیس حسینه را دقیق نمی گویند 2 در مراسم سخسی باید درهیت عمامه سیاه ببندی بعد اهل هیت باشی ورود غریبه ممنوع
<
رضا جلیلی مراغه

22 تیر1391 19:26

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
درود خدا بر شماد که شهر زیبایمان را به هموطنان میشناسانیید .لازم میدانم به مطالب زیبای شما نام دانشمند محترم استاد دکتر نجد مظهر را نیز اضافه کنم . استا نجد از مفاخر پزشکی ایران در ارتوپدی و فوق تخصص جراحی دست می باشندannuitwas
<
محمد علي مهوش منصف

13 آذر1392 08:07

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
اللهم ارزقني زيارت الحسين
خدا وندا همه آنهايي كه از اهل بيت و نوكران آقا ابا عبدالله پيروي ميكنند را به بهترين شكل پذيرايي بفرما و بر سر سفره آنان مهمانشان بدار.


آمين يا رب العالمين. التماس دعا
<
مرتضی حیدری

12 بهمن1392 20:29

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
با سلام
آقا مهراب سال تاسیس هیئت حاجی غفار 1228 هجری قمری 1191هجری شمسی هست.
التماس دعا
<
ی- جعفری

16 مهر1393 18:10

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
با سلام و درود فراوان
از اطلاعاتی که درباره هیئت حاجی غفار در اختیار کاربران خود گذاشتید، سپاسگزاریم. از وقتی که بنده یادم می آید یعنی از دهه 30 به بعد این هیئت در میان مردم مراغه از قداست ویژه ای برخوردار بوده است و با اینکه حرف و حدیث هایی راجع به گرایش های مذهبی برخی از گردانندگان هیئت شایع شده بود، اما مردم بی توجه به آنها، همچنان به تقدس هیئت و حسینیه آن سخت پایبند بودند و حتی اعضای هیئت های دیگر که با یکدیگر رقابتی بی امان و نفس گیر داشتند، این هیئت را فراتر از هیئت های خود می دانستند و از شکوه و عظمت و پیشگامی و پیشروی آن خرسند بودند.
در واقع مردم مراغه هیئت حاجی غفار را از آن خود می دانستند که نمود آن صبح روز عاشورا بود که نوع مردم از هیئت های مختلف و حتی کسانی که اصلا اهل هیئت نبودند، با اشتیاق فراوان و مثال زدنی در مراسم با شکوه «الله الله حسین وینا» حضوری فعال داشتند.
حتی آن گروه از مراغه ای ها که به هر دلیل به تهران و یا شهر های دیگر کوچ کرده بودند، تلاش می کردند که روز عاشورا خودشان را به مراغه برسانند و هدفشان بیشتر شرکت در همین مراسم و ادای نذر هایشان بود.
چه بگویم که خود بنده که بیش از چهل سال است که از مراغه هجرت کرده ام، چه خاطراتی از آن مراسم دارم و نیز خاطره حضور در حسینیه حاجی غفار در عصر روز عاشورا و شرکت در مراسم شام غریبان حسینی که هر سال همراه با هیئت جوانان صورت می گرفت و گاهی بنده هم برنامه اجرا می کردم، فراموش ناشدنی است.
از اینکه سخن به درازا کشید پوزش می طلبم ولی در پایان اصرار دارم که مطلبی را مطرح کنم و آن اینکه سابقا در مراسم «الله الله حسین وینا» همه شرکت کنندگان دو تا حوله سفید همراه خود داشتند و به صورت نمادین احرام می بستند و در راه هروله کنان می رفتند و «الله الله حسین وینا» می گفتند و هنگامی که در محل های خاصی مانند میدان خواجه نصیر گردهم می آمدند، سینه زنان ورددشان «لبیک لبیک یاحسین» بود. آن لباس و آن هروله و این ورد، احرام حج را تداعی می کرد. بنا بر این پوشیدن دو حوله سفید موضوعیت داشت.
اما متاسفانه در سفری که چند سال پیش به مراغه داشتم، ناباورانه دیدم که اکثر شرکت کنندگان در آن مراسم با لباس معمولی آمده بودند و کمتر کسی حوله پوشیده بود.
در اینجا از همه به خصوص از گردانندگان هیئت درخواست می کنم که پوشیدن دو حوله سفید را رواج دهند و آداب و رسوم عزاداری مراغه را زنده کنند. یاد باد آن روزگاران یاد باد!
<
سید یوسف نجمی مراغه

4 شهریور1394 22:01

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
سلام و عرض ادب خدمت عاشقان اباعبدالله الحسین.من دوران کودکی به اتفاق خدا بیامورز پدرم این حسینسیه حاجی غفار میرفتیم.خاطرات عزاداری اون موقع غیر قابل تصور بود.مردم همه یک دل و یک صدا بودند.از اون موقع حدود 25 سال میگذره و بخاطر مهاجرت تا حالا نتونستم اونجا برم.از تمام دوستان التماس دعا دارم.

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود