روستای قشلاق

 
روستای قشلاق
 
  

قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی غربی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است.و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال1390، جمعیت آن 403 نفر ودارای  101خانوار بوده‌است.

 

روستای قشلاق كه از دور همچون ماسوله نمایان بوده در نزدیكی سد علویان مراغه قرار داردو یكی از زیباترین نقاط خوش آب و هوای مراغه است. این آبادی دارای برق، حمام، مدرسه و شركت تعاونی بوده ومحصولات عمده آن غلات،حبوبات،بادام،زردآلووسایر درختان سر درختی می باشد وازشهر مراغه 6كیلومتر فاصله داشته وجاده آن آسفالته میباشد.

 
مختصات جغرافیای قشلاق

37 درجه و 26 دقیقه عرض شمالی و 46 درجه 15 دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبدا قرار دارد.


روستای قشلاق یکی از زیباترین و توریستی ترین روستاهای شهرستان مراغه است به طوری که پایین دست روستا به حاشیه سد علویان منتهی می شود. می توان گفت این روستا پتانسیل فراوان در توریسم روستایی دارد.

قشلاق نام روستایی است از توابع: آزاد شهر گلستان، اراک، قزوین، زنجان، مراغه، بناب، جلفا، سنندج، و... است.

در شهرستان مراغه اسامی روستاهای، قشلاق، تازه کند قشلاق، اورتا قشلاق(ستارنژاد سعید، اتیمولوژی روستاهای مراغه). وجود دارد.


اتیمولوژی قشلاق
در فرهنگ لغت دهخدا: قشلاق . [ ق ِ ] (ترکی - مغولی ، اِ) جاهای گرم که زمستان در آن به سر برند، و آن را به عربی مشتاة خوانند. و ییلاق ضدقشلاق است .

فرهنگ معین: (قِ) [ تر. ] (اِ.) گرمسیر، محل گرم که در زمستان به آنجا کوچ کنند.

قئیشلاق: قئیشلاما یئری(فرهنگی فارسی اذربایجانی بهزادی).

قئیشلاق: مکان گرم سیری باشد که عشایر مهاجر در آنجا
زمستان را بگذرانند(دیل دنیز، اسماعیل هادی).

قیشلاق: ایستی بؤلگه(فرهنک ارک)

قشلاق: قویون و باشقا ائو هئیوانلاری نین گتیریب ساخلاندیغی موته دیل هاوالی و اوتلاقلی قشلاما یئری/ گئچیرمک اوچون بیناوه سی اولان یئر: اوبا، کند(آذربایجان تورکجه سی نین ایزاهلی لوغه تی جلد 3).

فرهنگ اسامی روستاهای آذربایجان شرقی: چایلی نیز در معنی مصطلح آن یعنی "گرمسار" آورده است.

دکتر جعفر زاده: اصل کلمه ترکی است و به فارسی نیز ورود پیدا کرده است.به جایی اطلاق می شود که در زمستان گله گوسفند را به آنجا کوچ داده و در آنجا ساکن شوند.در جای جای ایران و به خصوص - آذربایجان واژه چه به صورت مفرد و چه به صورت مرکب بر خیلی از مکان ها اطلاق شده.

نتیجه

قشلاق: روستای گرمسیری در شهرستان مراغه.

حال سوال اینجاست چرا نام قشلاق به این روستا اطلاق شده است؟ آیا اینجا عشایر کوچ نشینی بودند؟

همان طوری که اشاره شد قشلاق به معنی محل زمستانگاه مردم عشایر است که چند ماهی از سال را در این محل اتراق می کردند. ییلاق و قشلاق مباحثی است مرتبط با زندگی عشایری که هر جا این دو اصطلاح باشد با زندگی کوچ رو مواجه هستیم.


در شمال شرقی مراغه دو روستا بنام های قشلاق و یای شهر وجود دارد قشلاق درست چسبیده به شهر مراغه و یای شهر در حدود 25 کیلومتری مراغه قرار دارد. با مقایسه وضعیت آب و هوای این دو روستا به خوبی شاهد اختلاف دما در طول ماه های سال هستیم یعنی اختلاف دمایی بین روستای قشلاق با روستای یای شهری وجود دارد حال اگر روستای قشلاق را محل زمستان گاه مردم عشایر در نظر بگیریم تابستان گاه(یای لاق) آنها یای شهر می شود.
در منطقه یای شهر عمده شغل  مردم زنبور داری و دامداری است نه کشاورزی چون: زمین کشاورزی بسیار اندک است، باغات سیب و گردو مربوط به دوره معاصر هستند؛ پس اقتصاد مردم به گله داری بود و گله داری مستلزم کوچ است پس باید محلی برای زمستانگاه در نظر گرفته شود که این محل شاید همین روستای قشلاق بوده است.
جالب اینکه امروزه مردم با وجود امکانات فراوان، روزهای سخت زمستان را ترجیح می دهند در مراغه باشند تا یای شهر که خود نشان از مهاجرت مردم در زمستان را دارد. از طرف دیگر بی شک مطالعه دقیق معماری صخره ای باقی مانده در منطقه یای شهر نیز بسیار اطلاعات مفیدی در اختیار قرار می دهد.

سعیدستارنژاد دانش آموخته کارشناسی باستان شناسی از دانشگاه محقق اردبیل


09148289512
 









ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود